Régi nevét használja a MAJOSZ
Május 7-én a fóti gyermekvárosban tartotta éves, immár 24. közgyűlését a Magyar Járműalkatrészgyártók Országos Szövetsége (MAJOSZ), ahol elfogadták a szervezet 2014-es elnökségi, valamint pénzügyi beszámolóját és új elnökségi tagokról is döntöttek.
Klujber Dénes elnök hangsúlyozta, hogy az alapszabályzatban foglaltak nem változtak, az újra szövetségként működő egyesület továbbra is a járműipar érdekképviseletét látja el, legfontosabb feladata a versenyképesség-fejlesztés, a kapcsolatépítés és az üzleti információk áramoltatása.
A közgyűlés elfogadta az egyesület régi-új nevét, így a MAJOSZ ismét Magyar Járműalkatrészgyártók Országos Szövetsége néven működik (korábban törvényességi okokból egy rövid ideig egyesület szerepelt a nevében).
Németh István, a szervezet főtitkára ismertette az elmúlt év legfontosabb eredményeit, beszámolt a járműipar bővüléséről, amely immár 132 000 alkalmazottnak ad munkát (15 százalékos emelkedés), a termelési érték 23 százalékos növekedéséről (6651,5 milliárd forint). Megjegyezte, hogy a járműipar a teljes ipari termelés 25 százalékét, az export 24 százalékát adja (legnagyobb piacaink Németország és az USA). Németh István elmondta tavaly 80 százalékkal több autót, 432 ezret gyártottunk. A motorgyártók 2 millió 344 ezer egységet termeltek, az OEM-ek mintegy 20 ezer 300 dolgozónak adnak munkát. A főtitkár túlzottnak nevezte a kormányzat által emlegetett hétszáznál is több hazai autóipari céget, szerinte ötszáznál valamivel több valós mérhető tevékenységű vállalat dolgozik a magyar járműiparban.
Németh István ismertette a MAJOSZ 2014-es tevékenységét. A tagság minimálisan csökkent. Jelenleg 302 vállat (211 rendes, 91 pártoló) tagja a MAJOSZ-nak. A tagok összesített árbevétele növekedett, a nyilvános cégadatok alapján 1703 milliárd forint fölötti (2013-as lezárt adatok). Csökkent a mikro és a nagy-, nőtt a kis- és középvállalkozások száma a tagságban.
A főtitkár elmondta, hogy tavaly kilenc elnökségi ülés tartottak. Legfontosabb teendőik között kiemelte a pályázati lehetőségek nyomon követését, külső szakértők bevonását, EU-s pályázatok mérlegelését, valamint az egyesület törvényességi feltételeinek aktualizálását. Beszámolt az egyesület nemzetközi tevékenységéről, a hazai munkaadói érdekképviseleti tanácskozásokról, minisztériumokkal ápolt kapcsolatokról, rendezvényeken, gyárlátogatásokon, üzletember találkozókon való részvételről, külön kiemelve a novemberi MAJOSZ Beszállítói Napot a novemberi Automotive Hungary kiállításon. A főtitkár beszámolt az egyesület sajtómegjelenéseiről is, méltatta az Autopro.hu szakportált, mint az egyesület legfontosabb médiapartnerét. A közgyűlésen megtudtuk, hogy előkészítés alatt áll egy új megállapodás a HIPA-val.
A közgyűlésen elnökségi tagok és felügyelőbizottsági tagok megválasztásra is sor került. Elnökségi tag lett Urbányi László, a Rába Járműipari Alkatrészgyártó Kft. ügyvezető igazgatója, Kiglics Gábor, az eCon Engineering Kft. vezetője. A felügyelőbizottság tagja lett Hajnalka Zsolt (MKB Bank igazgató), Lászlófalvyné Gönczy Zsuzsanna (Videoton), Pethő Anikó lapunk szakértője (Aarenson Consulting).
A közgyűlés résztvevőinek Vass Gábor, a Rolling Consulting Hungary Kft.képviseletében a 2015-ös pályázatokról beszélt. A Széchenyi 2020 programot ismertette, amelynek keretében hét operatív programban 7500 milliárd forintot költenek el. Bemutatta a főbb változásokat és szigorításokat. Pozitívként értékelte a biztosítékmentesség lehetőségét, hogy a pályázatot benyújtani csak három árajánlattal lehet (túlárazások elkerülése érdekében), az elektronikus eljárásrendet. Fontosnak tartotta megjegyezni, hogy idén a termelő, gyártó cégek kerülnek a fókuszba. Új, hogy az építési engedélyeknek a pályázat benyújtásakor rendelkezésre kell állnia (jogerős határozat). Ennek oka, hogy a Nemzetgazdasági Minisztérium a projektek idejét szeretné lerövidíteni 12 hónapra a jelenlegi 24-ről.
A pályázati alapfeltételek nem változtak, a legfontosabb kritériumok: 1-3 üzleti év, erős gazdasági mutatók, minimum egy munkavállaló, gazdasági társaság (kft., bt., szövetkezet, egyéni vállalkozó), megfelelő tevékenység, átlátható szervezet, kkv.
A 2015-ös pályázatokról elmondta, hogy azok célja a kkv-k termelési kapacitásának bővítése, azaz gépbeszerzésre, telephelybővítésre van lehetőség, valamint a kkv-k piaci megjelenésének támogatására. Vass Gábor hangsúlyozta, hogy minden pályázatot legfeljebb 50 százalékos támogatással hirdetnek ki, valamint emlékeztetett, hogy a budapesti és közép-magyarországi cégeket kizárják az új pályázatokból.
Az előadó nyáron megjelenő pályázatokat is ismertetett. Az egyik ilyen ipari parkok fejlesztésére, barnamezős iparterületek megújítására irányul, ipari parkok és barnamezős területeken fejlesztő kkv-knak 50-200 milliós támogatás áll rendelkezésre, összesen 11,9 milliárd forint összegben.
Beszállítói integrátorok és beszállító kkv-k támogatására összesen 95 milliárd forintból, akár 1 milliárdot is lehet igényelni, gyártósorok, gépek, szoftverek, szolgáltatások, de bruttó bérek is elszámolhatók. A Rolling Consulting képviselője innovációs pályázatokra hívta fel a figyelmet, amelyek gyártó cégeknek is megnyíltak, itt gyártástechnológiai fejlesztések és beszerzések mellett bértámogatás is igényelhető akár két évig is.
Az eseményen a nemzetközi gépjármű-műszaki előírások, kötelezettségek és lehetőségek témában Deák János, a KTI Nonprofit Kft. képviselője tartott előadást. A rengeteg előírásnak és szabványnak köszönhetően az elmúlt 10 évben 40 százalékkal csökkent a balesetben elhunyt személyek száma, a káros anyagok kibocsátása a kezdeti szinttől 3 százalékkal csökkent, a megengedett zajszennyezés 80 dB-ről 74 dB-re mérséklődött. Deák János az előírásokkal kapcsolatos informális munkacsoportokról is beszámolt. Két példát emelt ki, mindkettőt dél-koreaiak kezdeményezték: gépkocsik belső terében alkalmazott műanyagok károsanyag-kibocsátásának vizsgálata; személygépkocsik panorámatetőinek törésbiztonsági vizsgálata. Kiemelte, hogy az autonóm gépkocsikkal, fejlett
vezetőtámogató rendszerekkel kapcsolatban most kezdődik a műszaki támogatási szabályozás.
Irk Attila, a Green Carpathia Kft. a közgyűlésen megjelent vállalatvezetőknek a Horizon 2020 pályázati lehetőségekről és feltételekről tartott előadást, különös tekintettel az EU-s forrásokra, a közvetlenül Brüsszelben megpályázható támogatásokra. A brüsszeli innovációs pályázatok támogatási intenzitása 70 százalékról indul, és a projektek bizonyos fázisai akár 100 százalékos támogatással pályázhatók. A Horizont 2020 keretprogramot európai cégek és szervezetek versenyképességének növelésére dolgozták ki a fejlett európai intézmények támogatásával Brüsszelben. A legutóbbi hétéves időszakban (2014–2020) mintegy 87 milliárd euró összeget különítenek el, amelyet pályázat formájában lehet elnyerni, nagyrészt vissza nem térítendő támogatásként.
Forrás: http://m.autopro.hu/m/beszallitok/Regi-nevet-hasznalja-a-MAJOSZ/14643/